کد مطلب:301373 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:388

دعای حریق


شیخ طوسی و كفعمی رحمه الله علیهما چنین نوشته اند:... بعد دعاء كند به دعای كاملی كه معروف است به دعاء حریق [1] و بگوید:


اللهم انی اصبحت اشهدك- و كفی بك شهیدا- و اشهد ملائكتك و حمله عرشك و سكان سبع سمواتك و ارضیك و انبیاءك و رسلك و ورثه انبیاءك و رسلك و الصالحین من عبادك و جمیع خلقك، فاشهدلی- و كفی بك شهیدا- انی اشهد انك انت الله لا اله الا انت المعبود، وحدك لا شریك لك، و ان محمدا عبدك و رسولك، و ان كل معبود مما دون عرشك الی قرار ارضك السابعه السفلی باطل مضمحل ما خلا و جهك الكریم فانه اعز و اكرم و اجل و اعظم من ان یصف الواصفون كنه جلاله او تهتدی القلوب الی كنه عظمته، یا من فاق مدح المادحین فخر مده، و عدی وصف الواصفین ماثر حمده، و جل عن مقاله الناطقین تعظیم شانه،صل علی محمد و آله، وافعل بنا ما انت اهله یا اهل التقوی و اهل المغفره.

-ثلاثا

ثم یقول:

لا اله الا الله وحده لا شریك له، سبحان و بحمده، اسغفر الله و اتوب الیه ما شاء الله ولا قوه الا بالله، هو الاول و الاخر، و الظاهر و الباطن، له الملك و له الحمد، یحیی و یمیت، و یمیت و یحیی، و هو حی لا یموت، بیده الخیر، و هو علی كل شی ء قدیر- احدی عشره مره

ثم یقول:

سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اكبر، اسغفرالله و اتوب الیه، ما شاء الله لا حول و لا قوه الا بالله الحلیم الكریم، العلی العظیم، الرحمن الرحیم، الملك القدوس الحق المبین، عدد


خلقه، وزنه عرشه، و مل ء سمواته و ارضیه، و عدد ماجری به قلمه، و احصاه كتابه، و مداد كلماته، و رضاه لنفسه، احدی عشره مره

ثم قل:

اللهم صل علی محمد و اهل بیته المباركین، و صل علی جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و حمله عرشك اجمعین و الملائكه المقربین. اللهم صل علیهم جمیعا حتی تبلغهم الرضا و تزدیهم بعد الرضا مما انت اهله یا ارحم الراحمین. اللهم صل علی محمد و آل محمد، و صل علی ملك الموت و اعوانه، و صل علی رضوان و خزنه الجنان، و صل علی مالك و خزنه النیران. اللهم و صل علیهم حتی تبلغهم الرضا و تزدیهم بعد الرضا مما انت اهله یا ارحم الراحمین.

اللهم صل علی الكرام الكاتبین، و السفره الكرام البرره، و الحفظه لنبی آدم، و صل علی ملائكه الهواء و ملائكه الارضین السفلی، و ملائكه اللیل و النهار، و الارض و الاقطار، و البحار و الانهار، و البراری و الفلوات، و الفقار، و الاشجار و صل علی ملائكتك الذین اغنیتهم عن الطعام و الشراب بتسبیحك و عبادتكو اللهم صل علیهم حتی تبلغهم الرضا و تزیدهم بعد الرضا مما انت اهله یا ارحم الراحمین.

اللهم صل علی محمد و آل محمد، و صل علی ابینا آدم و امنا حواء و ما ولدا من النبیین و الصدیقین و اشهداء و الصالحین. اللهم صل علیهم حتی تبلغهم الرضا مما انت اهله یا ارحم الراحمین. اللهم صل علی محمد و اهل بیته الطاهرین


الطیبین، و علی اصحابه المنتجبین، و علی ازواجه المطهرات، و علی ذریه محمد، و علی كل نبی بشیر بمحمد، و علی كل نبی ولد محمدا و علی كل من فی صلواتك علیه رضی لك و رضی لنبیك محمد صلی الله علیه و آله. اللهم صل علیهم حتب تبلغهم الرضا و تزدیهم بعد الرضا مما انت اهله یا ارحم الراحمین.

اللهم صل علی محمد (و آل محمد، و بارك علی محمد و آل محمد، و ارحم محمدا و آل محمد) كافضل ما صلیت و باركت و ترحمت علی ابراهیم انك حمید مجید.

اللهم صل علی محمد و آل محمد كما امرتنا ان نصلی (علیه، اللهم صل) علی محمد و آل محمد كما ینبغی لنا ان نصلی علیه. محمد و آل محمد بعدد من صلی علیه. اللهم صل علی محمد و آل محمد بعدد كل حرف فی صلاه صلیت علیه. اللهم صل علی محمد و آل محمد بعدد من صلی علیه و من لم یصل علیه.

اللهم صل علی محمد و آل محمد بعدد كل شعره و لفظه و لحظه و نفس وصفه و سكون و حركه ممن صلی علیه و ممن لم یصل علیه، و بعدد ساعاتهم و دقایقهم و سكونهم و حركاتهم و حقایقهم و میقاتهم و صفاتهم و ایامهم و شهورهم و سنیهم و اشعارهم و ابشارهم و بعدد زنه ذر ما عملوا او یعملون، او كان منهم او یكون الی یوم القیمه، و كاضعاف ذلك اضعافا مضاعفه الی یوم القیامه، و كاضعاف ذلك اضعافا مضاعفه الی یوم القیامه، یا ارحم الراحمین.

اللهم صل علی محمد و آل محمد بعدد ما خلقت و ما انت


خالقه الی یوم القیامه، صلاه ترضیه. اللهم لك الحمد و الثناء و الشكر و المن و الفضل و الطول و الخیر و الحسنی و النعمه و العظمه و الجبروت و الملك و الملكوت و السلطان و الفخر و القهر و السودد و الامتنان و الكرم و الجلال و الاكرام و الخیر و التوحید و التمجید و التهلیل (و التكبیر) و التقدیس و الرحمه و المغفره و الكبریاء و العظمه و لك ما زكا و طاب و طهر من الثناء الطیب و المدیح الفاخر و القول الحسن الجمیل الذی ترضی به عن قائله و ترضی به قائله، و هو رضی لك.

حتی یتصل حمدی بحمد اول الحامدین، و ثنائی بثناء اول المثنین علی رب العالیمین متصلا ذلك بذلك، و تهلیلی بتهلیل اول المهللین، و تكبیری بتكبیر اول المكبرین، و قولی الحسن (الجمیل) بقول اول القائلین المجملین المثنین علی رب العالمین متصلا ذلك بذلك من اول الدهر الی آخره، و بعدد زنه ذر السموات و الارضین و الرمال و التلال و الجبال و عدد جرع ماء البحارو عدد قطر الامطار و ورق الاشجار و عدد النجوم و عدد الثری و الحصی و النوی والمدر و عدد زنه ذلك (كله) و عدد زنه ذر السموات و الارضین و ما فیهن و ما بینهن و ما تحتهن و ما بین ذلك و ما فوقهن الی یوم القیمه، من لذن عرشك الی قرار ارضك السابعه السفلی، و بعدد حروف الفاظ اهلهن و عدد ارماقهم و دقایقهم و شعارئرهم و ساعاتهم و ایامهم و شهورهم و سنیهم و سكونهم و حركاتهم و اشعارهم و ابشارهم، و عدد زنه ما عملوا او یعملون او بلغهم او راوا اوظنوا اوفطنوا او كان منهم او یكون الی


یوم القیامه، و عدد زنه ذر ذلك و اضعاف ذلك و كاضعاف ذلك اضعافا مضاعفه لا یعلهما و لایحصیها غیرك، یا ذالجلال و الاكرام. و اهل ذلك انت و مستحقه و مستوجبه منی و من جمیع خلقك یا بدیع السموات و الارض.

اللهم انك لست برب استحدثناك و لا معك اله فیشركك فی ربوبیتك، و لا معك اله اعانك علی خلقنا، انت ربنا كما نقول و فوق ما یقول القائلون. اسئلك ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تعطی محمدا افضل ما سئلك و افضل ما سئلت له و افضل ما انت مسول له الی یوم القیامه.

اعیذ اهل بیت نبیی محمد صلی الله علیه و آله و نفسی و دینی و ذریتی و مالی و ولدی و اهلی و قراباتی و اهل بیتی و كل ذی رحم دخل لی فی الاسلام او یدخل الی یوم القیامه و خزانتی و خاصتی و من قلدنی دعاء اواسدی الی دا اورد عنی غیبه او قال فی خیرا او اتخذت عنده یدا او ضیعه و جیرانی و اخوانی من المومنین و المومنات بالله و باسمائه التامه العامه الشامله الكامله الطاهره الفاضله المباركه المتعالیه الزاكیه الشریفه المنیعه الكریمه العظیمه المخزونه التی لا یجاوزهن و برو لا فاجر، و بام الكتاب و خاتمته و ما بینهما من سوره شریفه و آیه محكمه و شفاء و رحمه و عوذه و بركه، و بالتواره و الانجیل و الزبور و الفرقان، و بصحف ابراهیم و موسی، و بكل كتاب انزله الله، و بكل رسول ارسله الله، و بكل حجه اقامها الله، و بكل برهان اظهره الله، و بكل نور اناره الله، و بكل آلا الله و عظمته،


اعیذ و استعیذ من شر كل ذی شر، و من شرما اخاف و احذر، و من شرما اخاف و احذر، و من شرما ربی منه اكبر، و من شر فسقه العرب و العجم، و من شر فسقه الجن و الانس و الشیاطین و السلاطین و ابلیس و جنوده و اشیاعه و اتباعه، و من شر ما فی النور و الظلمه، و من شر ما دهم اوهجم او الم، و من شر كل غم و هم و آفه و ندم و نازله و سقم، و من شر ما یحدث فی اللیل و النهار و تاتی به الاقدار، و من شرما فی النار، و من شر ما فی الارض و الاقطار و الفلوات و القفار و البحار و الانهار، و من شر الفساق و الفجار و الكهان و السحار و الحساد و الذعار و الاشرار، و من شر ما یلحج فی الارض و ما یخرج منها و ما ینزل من السماء و ما یعرج فیها الیها، و من شر كل ذی شر، و من شر كل ذی شر، و من شر كل دابه ربی آخذ بناصیتها، ان ربی علی صراط مستقیم، فان تولوا فقل حسبی الله لا اله الا هو علیه توكلیت و هو رب العرش العظیم.

و اعوذ بك اللهم من الهم و الحزن و العجز و الكسل و الحبن و البخل، و من ضلع الدین و غلبله الرجال، و من عمل لا ینفع، و من عین لا تدمع، و من قلب لا یخشع، و من دعاء لا یسمع و من نصیحه لا تنجع، و من صحابه لاتردع، و من اجماع علی نكر، و تودد علی خسر، او تواخذ علی خبث، و مما استعاذ منه محمد صلی الله علیه و آله و مسلائكه المقربون و الانبیاء و المرسلون و الائمه الطاهرون المطهرون و الشهداء و الصالحون و عبادك المتقون.

و اسئلك اللهم ان تصلی علی محمد، و آل محمد و ان تعطینی


من الخیر ماسئلوا، و ان تعیذنی من شرما استعاذوا، و اسئلك اللهم من الخیر كله عاجله و آجله، ما علمت منه و ما لم اعلم. و اعوذبك یا رب من همزات الشیاطین و اعوذبك رب ان یحضرون.

بسم الله علی اهل بیت النبی محمد صلی الله علیه و آله، بسم الله علی نفسی و دینی بسم الله علی اهلی و مالی، بسم الله علی كل شیئی اعطانی ربی، بسم الله علی احبتی و ولدی و قراباتی، بسم الله علی جیرانی المومنین و اخوانی و من قلدنی دعاء او اتخذ عندی یدا او ابتدا الی برا من المومنین و المومنات، بسم الله علی ما رزقنی ربی و یرزقنی، بسم الله الذی لا یضر مع اسمه شی ء فی الارض و لا فی السماء و هو السمیع العلیم. اللهم صل علی محمد و ال محمد، و صلنی بجمیع ما سئلك عبادك المومنون ان تصلهم به من الخیر و اصرف عنی جمیع ما سئلك عبادك المومنون ان تصلهم به من الخیر و اصرف عنی جمیع ما سئلك عبادك المومنون ان تصرفه عنهم من السوء و الردی، و زدنی من فضلك ما انت اهله و ولیه یا ارحم الراحمین.

اللهم صل علی محمد و آهل بیته الطیبین، و عجل اللهم فرجهم و فرجی، و فرج عن كل مهموم و ارزقنی نصرهم، و اشهدنی ایامهم، و اجمع بینی و بینهم فی الدنیا و الاخره، و اجعل منك علیهم واقیه حتی لایخلص الیهم الا بسبیل خیر، و علی من معهم و علی شیعتهم و محبیهم و علی اولیائهم و علی جمیع المومنین و المومنات، فانك علی كل شی قدیر.

بسم الله و بالله و من الله و الی الله و لا غالب الا الله، ما شاء الله


لا قوه الا بالله، حسبی الله توكلیت علی الله، و افوض امری الی الله، و التجی الی الله، و بالله احاول و اصاول و اكاثر و افاخر و اعتز و اعتصم، علیه توكلت و الیه متاب، لا اله الا الله الحی القیوم عدد الثری و الحصی و النجوم و الملائكه الصفوف، لا اله الا الله وحده لا شریك له العلی العظیم، لا اله الا انت سبحانك انی كنت من الظالمین.

خداوندا من صبح كردم در حالیكه تو را گواه می گیرم- و تو برای گواه بودن كافی هستی- فرشتگان و حاملان عرشت و ساكنان هفت آسمان و زمینت و پیامبران و فرستادگانت و وارثان پیامبران و رسولانت و بندگان شایسته و تمامی آفریدگانت را گواه می گیرم، تو گواه من باش- و برای گواه بودن كافی هستی- كه من شهادت می دهم جز تو خدائی و جز تو معبودی نیست، تنهائی، و شریكی برایت نیست، و گواهی می دهم كه محمد بنده و رسول تو است و هر موجودی كه در زیر عرش تا مركز هفتیمن زمین، پرستیده شود باطل و نابود است، به جز وجه بزرگوار و كریم تو كه برتر و بزرگتر و والاتر از آنست كه توصیف كنندگان كنه عظمت و شكوه او را دریابند و یا دل ها به واقعیت بزرگی او راه پیدا كنند، ای كسی كه بر ستودن ستایشگران مباهات و افتخار ستایشش برتری یافته و سپاس های نمونه اش توصیف سپاسگزاران را پشت سرگذاشته و از ان ها تجاوز نموده و بزرگداشت مقامش از گفتار سخنوران برتر گشته، بر محمد و خاندان او درود بفرست و برای ما آن را انجام بده كه تو خود شایسته آنی، ای اهل تقوی و آمرزش.

(سه بار این كلمه را تكرار كند). بعد بگوید:


نیست خدائی جز «الله» تنها است و شریكی برایش نیست، پاك و منزه است خداوند، او را سپاس می گزارم از خداوند خواهان آمرزش هستیم و به او برمی گردم، هر آن چه كه خداوند بخواهد، نیروئی و توانی جز بواسطه او نیست، او اول و آخر و ظاهر و باطن است، فرمانروائی از آن او و ستایش ویژه او است، زنده می كند و می میراند، می میراند و زنده می كند، او زنده است و نمی میرد، خیر در دست او است و بر همه چیز توانا است.

(این عبارات را یازده مرتبه بگوید) و بعد این تسبیح را بگوید:

پاك و منزه است خداوند، سپاس از آن او است و جز الله خدائی نیست، والله بزرگتر است، از خداوند خواهان آمرزشم و به او برمی گردم، هر آن چه را كه خداوند بخواهد، و نیرو و توانی جز به وسیله خداوند بردبار بزرگوار نیست خداوند والای بزرگ، بخشنده و مهربان، فرمانروای منزه، حق آشكاركننده، به تعداد آفریدگان و سنگینی عرش و جایگزینی آسمانها و زمینش هر آن چه كه قلمش بر آن جاری و كتابش آن را شمرده و كلماتش نویسنده آنند و برای خود پسندیده. او را تسبیح و ستایش می كنم.

این عبارات را هم یازده مرتبه بگوید و بعد این كلمات را بخواند:

خداوندا بر محمد و خاندان با بركت او درود فرست و جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و همه حاملان عرشت و فرشتگان مقربت را نیز مشمول رحمت خود قرار بده،خداوندا بر همگی آنان صلوات و درود بفرست تا آنجا كه آنان را به مقام رضا برسانی و بعد از رضایت و خشنودی، به آن اندازه كه تو خود شایسته آنی بر آنان بیفزائی، ای رحم كننده ترین رحم كنندگان، خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود بفرست و بر فرشته مامور بر مرگ


و یاران او و بر رضوان و نگهبانان بهشت، و بر مالك و ماموران دوزخ درود بفرست، خداوندا بر آنان بدان اندازه درود بفرست كه به مقام رضایت برسند و بعد از رضایت و خشنودی بدان اندازه كه تو شایسته آنی آنان را مشمول رحمت و درود خود قرار ده ای ارحم الراحمین.

خداوندا بر نویسندگان بزرگوار نامه اعمال و نمایندگان گرامی نیكوكار، و نگهبانان فرزندان آدم درود بفرست، و بر فرشتگان آسمان، و طبقات پائین زمین، و ملائكه شب و روز، زمین و كرانه های آن دریاها و رودخانه ها، صحراها و دشت ها و دره ها و درختان و بر آن گروه از فرشتگانت كه بوسیله پرستش و ستایشت از خوردن غذا و آب بی نیازشان ساخته ای درود فرست، خداوندا بر آنان بدان پایه درود فرست كه به مقام رضا و خشنودیشان برسانی و بعد از خشنودی بدان اندازه كه تو خود شایسته آنی بر آنا نبیفزای، ای ارحم الراحمین.

خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود بفرست و بر پدرمان حضرت آدم و مادرمان حواء و آن عده از فرزندانشان كه از گروه پیامبران، صدیقین، شهداء و شایسته كارانند درود بفرست، خداوندا بر آنان بدان اندازه درود بفرست كه به مقام رضا بدان گونه كه تو شایسته آنی برسانی ای ارحم الراحمین.

خداوندا بر محمد و خاندان پاك و پاكیزه و بر یاران برگزیده و زنان پاكش و بر فرزندان محمد و بر هر پیامبری كه به آمدن محمد نوید داده و هر پیامبری كه در سلسه اجداد و پدران محمد قرار گرفته و بر آنانی درود فرست كه در فرستادن درود بر او خشنودی تو و پیامبرت حضرت محمد حاصل می شود. خداوندا بر آنان آن قدر درود و رحمت فرست كه خشنودشان سازی و


بعد از خشنودی بدان اندازه كه تو خود شایسته آنی بر آنانی بیفزای ای ارحم الراحمین.

خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود فرست، و بر محمد و خاندان محمد بركت ده،و بر محمد و خاندان محمد رحمت عنایت كن به مانند برترین صلوات و بركات و رحمتی كه بر ابراهیم فرستاده ای تو خداوند ستوده و بزرگواری.

خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود فرست به همان گونه كه به ما دستور داده ای بر او درود بفرستیم، خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود فرست به همان گونه كه سزاوار است ما بر او درود فرستیم، خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود بفرست و به مقدار كسانی كه بر او درود فرستادند خداوندا به تعداد كسانی كه بر او درود نفرستاده اند به او درود فرست، خداوندا به تعداد حروفی بر او درود فرست كه در صلواتی كه بر او فرستاده ای وجود دارد، خداوندا به تعداد كسانی كه بر او صلوات فرستاده و نفرستاده اند بر او درود فرست.

خداوندا بر محمد و خاندان محمد به تعداد هر موئی، تلفظی، چشم به هم زدنی، نفسی، نشانه ای، آرامشی و هر حركتی از كسانی كه بر او درود فرستاده و نفرستاده اند درود فرست و به تعداد ساعات، دفائق، سكون، حركات، حقائق، قرار دادها، ویژگی ها، روزها، ماه ها، سال ها، مویها، پوست ها، به تعداد وزن ذرات كارهائی كه انجام داده و یا انجام می دهند و یا از آنها صادر شده و یا تا روز قیامت صادر خواهد شد و تا روز رستاخیز به تعداد چندین برابر آن بر آنان درود فرست ای ارحم الراحمین.

بار پروردگارا بر محمد و خاندان محمد به تعداد آفریدگانت و به


تعداد تمام آن چه كه تا روز رستاخیز می آفرینی درود فرست كه موجب خشنودی و دل خواه تو باشد، خداوندا سپاس، شكر و امتنان و فضل و بخشش، خوبی و نیكوئی نعمت و بزرگی، شكوه و فرمانروائی بر ظاهر و باطن، سلطه و برتری، پیروزی و آقائی، كرم و بزگواری، والائی و بزرگی، خوبی و یكتائی، احترام و تهلیل و تكبیر، منزه ساختن و رحمت، آمرزش و بزرگمنشی و بزرگی، همه و همه از آن توست،و هرگونه ثنا و ستایش پاك و پاكیزه و مدیحه والا، سخن نیكو و زیبا كه از گوینده اش خشنود باشی و او را خشنود سازی و موجب پسند تو باشد و به تو اختصاص دارد. تا آنجا كه ستایشم به ثناگوئی نخستین ستایشگر و ثنایم به ستایش اولین ثناگوی نسبت به پروردگار جهانیان متصل شود تهلیل من به تهلیل نخستین تهلیل كننده و تكبیرم به تكبیر اولین تكبیر گوینده، گفتار زیبایم به گفتار اولین گوینده نیك سخن و ثناگوی بر پروردگار جهانیان به طوری پیوند خورد كه از آغاز جهان و تا فرجام آن پیوستگی داشته باشد و به اندازه و سنگینی ذرات آسمان و زمین، سنگریزه ها و تپه ها و كوه ها و جام های آب دریاها و تعداد قطرات باران و برگهای درختان و تعداد ستارگان و زمین ها و ریگ ها و هسته ها و سنگ ها و وزن همه اینها و وزن ذرات آسمان ها و زمینها و آن چه كه در اینها و بین اینها و زیر و بالای اینها و در فواصل بین اینها تا روز قیامت وجود خواهد داشت از نزدیكی های عرشت تا مركز هفتمین زمین و به تعداد حروف الفاظ ساكنان، تعداد پلك به هم زدن هایشان باریك استخوانها و موی ها، ساعات، روزها، ماه ها، سالها، آرامشها، حركات، موی ها و پوست هایشان و به تعداد وزن كارهائی كه كرده و یا خواهند كرد، تعداد ذرات همه


اینها، و چندین برابر آن، و هم چون چندین برابر دیگر كه جز تو كسی نداند و نتواند بشمارد بر محمد و خاندان او درود فرست ای ذوالجلال و الاكرام، و شایسته چنین درودی و سزاوار و لایق چنین صلواتی از من و تمامی آفریدگانت، تنها تو هستی، ای بدیع آسمان ها و زمین پروردگارا تو خداوندگاری نیستی كه تازه پیدایت كرده باشیم و به همراه تو خدائی نیست كه در ربوبیت شریك تو باشد و با تو خدائی دیگر وجود ندارد كه در آفرینش ما به تو كمك كرده باشد، تو پروردگار مائی همانگونه كه می گوئیم و برتر از آن چه كه گویندگان می گویند،از تو می خواهم كه بر محمد و خاندان محمد درود فرستی و به محمد برترین چیزی را كه از تو خواسته و برترین چیزی كه درخواست شده ای و تا روز قیامت از تو خواسته می شود عطا فرمائی.

خاندان پیامبرم را حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و خودم و دین و فرزندان و اموال و خانواده و خویشاوندان و افراد خانواده ام را و هر یك از وابستگان و ارحامم كه به خاطر من به اسلام داخل شده و یا تا روز قیامت وارد می شود و همچنین نگهبانان و خواص و دوستان مخصوصم را و هر كس كه دعائی درباره من كرده و دستی به محبت و خدمت به سوی من دراز نموده و یا غیبت و تهمتی را از من زدوده و سخن خیری درباره من گفته و یا كمكی مالی و جانی از او گرفته ام، و همسایگانم را و دیگر برادران و خواهران مومنم را كه به خدا و اسامی تام و شامل و كامل و پاك، و والا و با بركت و تمیز و ارزنده و بلند مرتبه و بزرگوار و نگهداری شده ای كه هیچ نیكوكار و بدكاری از آنها نگذرد و نیز به ریشه و اساس و پایان و انجام كتاب و آن چه كه


در بین آنها از سوره های شریفه، آیات محكمه، و آن چه كه موجب شفاء و رحمت و نعمت و بركت است و به تورات و انجیل و زبور و فرقان و به صحف ابراهیم و موسی و به هر كتابی كه خداوند آن را نازل فرموده و هر رسولی كه فرستاده و هر حجتی كه اقامه نموده و هر برهان و دلیلی كه آشكار ساخته و هر پرتوی كه روشن ساخته و به تمام نعمت ها و بزرگی پروردگار ایمان دارند را در پناه خداوند قرار می دهم.

از آسیب هر شَروری و شر هر آن چه كه از آن ترسیده و برحذرم و از شرّ هر آن چه كه پروردگارم از آن بزرگتر است و از آسیب تبهكاران عرب و عجم و فاسقان جن و انس، شیاطین و سلاطین، ابلیس و لشكریان و پیروان و رهروانش، و از شر هر موجودی كه در روشنی و تاریكی است و از شر هر آن چه كه تاریك گشته و یا هجوم آورده و پافشاری می نماید و از شر اندوه و غم و آفت و پشیمانی، بلا و بیماری و از شر پدیده های شبانه و روزانه و ره آوردهای مقدرات، و آن چه كه در آتش و زمین و كرانه های آسمان و دره ها و صحراها و دریاها و رودخانه ها است، و از شر تبهكاران و جنایتكاران، كاهنان و جادوگران و حسودان و بدكاران و وحشتزاها و از شر جنبدگان در روی زمین و هر آن چه كه از آن خارج می شوند و یا از آسمان فرود می آیند و بالا می روند، و از شر هر دارنده شری و از شر هر جنبده ای كه اختیارش در دست پروردگار من می باشد به خدا پناه می برم، همانا پروردگار من بر راه راست است كه اگر پشت كرده و اعراض نمودند پس بگو خداوند مرا كفایت خواهد كرد جز او خدائی نیست بر او توكل نمودم و او پروردگار عرش بزرگ است.


بار پروردگارا به تو پناه می برم از غم و اندوه و ناتوانی و كسالت و ترس و بخل و از سستی در دین و چیرگی زورمندان و از عملی كه سود نبخشد و چشمی كه اشك نریزد و دلی كه خاشع نباشد و دعائی كه شنیده نشود و نصیحتی كه مفید واقع نگردد و همدمی كه از كار زشت باز ندارد و از تصمیم كامل و اندیشه جامع و بر كار زشت و دوست داشتن كار زیانبار و یا مواخذه ناشی از خبث و پلیدی باطن و از هر آن چه كه محمد صلی الله علیه و آله و سلم و فرشتگان مقرب و پیامبران و رسولان و امامان پاك و شده و شهیدان و شایسته كاران و بندگان پرهیزكارتان آن به تو پناه برده اند.

و از تو درخواست می كنم ای خداوند كه بر محمد و آل محمد درود فرستی و از خیر و خیرات هر آن چه را كه خواستند به آنان ببخشائی و از هر چه كه به تو پناهنده شده اند مرا در پناه خود قرار دهی، و از تو تمامی خیر را درخواست می كنم ای خداوندا، خیر زودرس و خیرهای آینده را، چه آن چه را كه می دانم و چه آن چه را كه نمیدانم نصیبم فرما و پناه می برم خداوندا به تو از چشمك زدن ها شیطان و از اینكه نزد من حاضر شوند.

بسم الله بر خاندان پیامبر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، بسم الله بر خودم و بر دینم، بسم الله بر خانواده ام و مالم، بسم الله بر هر آن چه كه پروردگارم به من بخشیده، بسم الله بر دوستان و فرزندان و خویشاوندانم بسم الله بر همسایگان مومن و برادران دینی من و هر آن كسی كه دعائی به من كرده و یا دست كمكی برای من بلند نموده و یا ابتدا به نیكی به من كرده، بسم الله بر هر چه كه روزیم فرموده و روزیم می دهد، به نام خداوندی كه با


اسم او هیچ چیز در آسمان و زمین ضرر نمی رساند و او شنوا و دانا است.

خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود فرست و مرا با تمام خیراتی كه بندگان با ایمانت از تو درخواست كرده اند تا به آنان متصل نمائی پیوند ده و هر بدی و پستی كه برطرف كن و بدان گونه كه تو خود شایسته و سزاوار آنی از فضل و انعام خود بر من بیفزای ای ارحم الراحمین.

پروردگارا بر محمد و خاندان پاكش درود فرست و فرج آنان و فرج مرا به زودی برسان و از هر مرد و زن مومنی غم و اندوهش را برطرف ساز، خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود فرست یاری كردنشان را روزی من فرما، مرا شاهد ایام پیروزی و كامیابی آنان گردان، بین من و آنها در دنیا و آخرت جمع كن و از سوی خود بر آنان نگهبانی قرار ده كه جز خیر و خوبی به آنان راه پیدا نكند و همچنین این همه را بر كسانی كه با آنانند و بر شیعیان و دوستان و دوستداران آنان و بر همگی مومنین و مومنات نصیب فرما همانا تو بر همه چیز توانائی.

به نام خدا و به وسیله خدا و از خدا و بسوی خداوند كه غلبه كننده ای جز خداوند نیست، آن چه كه خداوند خواسته شدنی است و جز خداوند نیروئی نیست، خداوند مرا كفایت می كند، بر خدا توكل كرده، كارم را به او واگذار می كنم، به خداوند پناه می برم خود را به او می سپارم، به وسیله او روی می آورم، می افزایم،مباهات می كنم و عزیز و گرامی می شوم و چنگ می زنم، بر او توكل می كنم و بازگشت به سوی او است، جز خداوند زنده و پاینده خدائی نیست، و به ذرات خاك ها، و تعداد


ریگ ها، ستارگان و ملائكه صف كشیده و به فرمان او این كلمه را می گویم، جز او خدائی نیست تنها و یكتا است شریكی برای او نیست، او برتر و بزرگتر است، جز تو خدائی نیست، تو پاك و منزه می باشی و من از ستمگران می باشم.

در ضمن توقیعاتی كه از ناحیه مقدسه بقیه الله ارواحنا فداء صادر شده و به محمد بن صلت قمی رسیده قسمتی بدین مضمون است كه بر این دعا افزوده شده:

اللهم رب النور العظیم، و رب الكرسی الرفیع، و رب البحر المسجور، و منزل التواره و الانجیل، و رب الظل الحرور، و منزل الزبور و القرآن و الفرقان العظیم، و رب الملائكه المقربین و الانبیاء المرسلین، انت اله من فی السماء و اله من فی الارض لا اله فیهما غیرك، و انت جبار من فی السماء و جبار من فی الارض، لا جبار فیهما غیرك، و انت خالق من فی السماء و خالق من فی الارض،لا خالق فیهما غیرك، و انت حكم من فی السماء و حكم من فی الارض، لا حكم فیهما غیرك.

اللهم انی اسئلك بوجهك الكریم، و بنور وجهك المنیر و ملكك القدیم یا حی یا قیوم، اسئلك باسمك الذی اشرقت به السموات و الارضون، و باسمك الذی یصلح علیه الالولون و الاخرون، یا حیا قبل كل حی و یا حی بعد كل حی، و یا حی حین لا حی، یا محیی الموتی، و یا حی لا اله الا انت، یا حی یا قیوم، اسئلك ان تصلی علی محمد و آل محمد، و ارزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسب رزقا واسعا حلالا طیبا و ان تفرج عنی كل غم و هم، و ان تعطینی ما ارجو و آمله، انك


علی كل شی قدیر. [2] .

خداوندا ای پرورنده نور بزرگ، و پروردگار كرسی برافراشته، و پروردگار دریای خروشان، و نازل كننده تورات و انجیل و پروردگار سایه و گرمی، و نازل كننده زبور و قرآن و فرقان بزرگ، و پروردگار ملائكه مقرب و پیامبران مرسل، تو خداوند كسانی هستی كه در آسمانند و خدای ساكنان زمینی، در آن دو غیر از تو خدائی نیست تو جبران كننده ساكنان زمین و آسمانی در آن دو آفریدگاری جز تو نیست، تو آفریدگار تمام موجودات زمین و آسمان می باشی و جز تو آفریدگاری در آن دو نیست، تو فرمانروای مخلوقات آسمان ها و زمینی و فرمانروائی جز تو در آنها نیست.

خداوندا به وجه بزرگوار و به پرتو روی نورانی و فرمانروائی جاودانه ات از تو درخواست می كنم، ای زنده و ای بر پای دارنده از تو می خواهم به همان اسمی كه آسمان ها و زمین ها را بدان روشن ساخته و بر آنها تابیده ای، ای زنده بعد از هر موجود زنده و ای كسی كه در زمانی كه هیچ موجود زنده ای نبود تو حیات داشتی، ای زنده كننده مردگان و ای زنده ای كه جز تو خدائی نیست، ای حی و ای قیوم، ای تو می خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستی و از آن جا كه گمان دارم و یا ندارم به من روزی عنایت فرمائی یك روز گسترده و حلال و پاكیزه، و هر غم و اندوه را از من برطرف سازی و هر آن چه را كه به آن امیدوار و آرزومندم به من ببخشائی كه تو بر همه چیز توانائی.



[1] حاشيه بلد الامين 55.

[2] مصباح المتهجد 194- 202، البلد الامين 55.